2008-04-08

Venezia



Jag vaknade klockan fem på morgonen, gick till stationen och mötte Alexander (Alle), Ella och Vendela och tog 06.58 tåget till Venedig!



Visst ser det overkligt ut? Jadefärgat vatten, båtarna, de färgglada husen. Otroligt vackert.



Den här sköna tjejen från Värnamo förgyllde dagen.



Det gjorde även hennes sköna man Alle. (Pappa, han har blivit erbjuden jobb på Bufab, eller har jobbat där redan. Lustigt, va?)
Bröd och vin blev en lunch på en brun, på ett varmt och soligt torg!



Två gubbar och en skum kille i militärbyxor som vill dela Italien i två länder.



En söt italiensk dam med en dramaten, som också tyckte om väggmålningarna.



Fint.



Jag.



Här stod jag. Spännande hus. Och bara vatten runtomkring. Jag stod på en liten trappavsatts.



En mysig park! Det kom ett fritids dit och spelade på bongotrummor.



Vi drack cappuccino på en mysig bar. Servitrisen var otroligt lik Ammelie från Mont Martre. Jag tror att hon måste ha varit inspirationskällan till filmen. Eller så är hon ett fanatiskt fan.



Jag undrar om männiksorna som bor i Venedig är medvetna om sin miljö och hur otroligt lyckligt lottade dom är? Det är så otroligt vackert! Alla blomlådor, fönsterlukor, havsluften.. Jag vet inte vad jag ska säga.



Jag gillar den skarpt. Det finns många här som tänker kritiskt, men inte tillräkligt många.



Varför hängde det en United States Navy handduk på tork utanför ett hyreshus?



Hotel Bellini! Den goda drinken uppfanns faktiskt på Harry's Bar i Venedig. Persika och champagen, bra kombination!



Ella och Alle, påväg till tågstationen för att ta tåget hem...



...då jag upptäcker det här klistermärket och Vendela & jag drabbas av plöttslig Sthlmhysteri.



Efter en fin dag av strosande omkring i den fina staden, överdos av duvor på San Marco, gondoliärer i randiga tröjor och typiska hattar, havsvatten och måsar, var det dags att åka hem igen. Ella livade upp stämningen i kupén genom att lära oss ett roligt trick med digitalkameran. Om man blåser ut och fladdrar med läpparna så att det låter "prrr", samtidigt som man tar kort, ser man otroligt lustig ut. Jag bjuder på mig själv och på de andra, och hoppas att ni skrattar!



Alle!



Ella!



Jag!



Vendela!

4 kommentarer:

  1. Haha fan va du såg botoxad ut på den där trix-bilden :P åh venezia äger, balla målningar hade de oxå! Förresten varför skrev du inte om italiens snyggaste män som du var döende att se i bolognainlägget? var de överskattade eller? och hur blev det me mina HM kläder ;)? puss syrran!

    SvaraRadera
  2. Hej älskade dotter.
    Jag e så lycklig å läsa din blogg om alla din äventyr och nya vänner som du träffar.

    Njut av livet i Italien......

    Jag, mamma, Adam och Isabelle saknar dig massor........

    Se till att du tar hand om dig, tvätta, äta, plugga, och cykel hjälm ?? den såg mysig ut din stålhäst..

    Pussar och kramar
    Pappa

    SvaraRadera
  3. Haha, ja, jag ser ut som hon kattkvinnan som plastikopererat sig sàdàr òverdrivet.
    Mànnen i Bologna var generellt fina, men det var svàrt att fà tag pà de dàr extra.
    H&M var stort! Men tyvàrr sà var det bara fyra vàningar damklàder.. Sà inget fòr dig kàra bror.
    KOM OCH H°LSA P° MIG!

    SvaraRadera
  4. Hej Nicole!
    Nu har vi äntligen fått lärt hur
    vi ska kommentera dina trevliga inlägg. Inga-Lill har gett oss en lektion, få se om det har gått in.
    Vi tycker det är jättekul att läsa
    om hur du har det Härligt att läsa
    om Venedig jag vill tillbaka dit!
    I går tisdag kväll var det snöstorm när jag körde hem från ett sammanträde, men tittar vi ut på åkern utanför huset går det 2 tranor och skriker.
    Många kramar Ingrid och Lasse

    SvaraRadera