2008-04-14

Tankar kring valet...

Klockan 15.00 stängde vallokalerna idag. Imorgon när jag går till skolan kan jag läsa i Metro vem som van, Walter Veltroni eller Silvio Berlusconi.

Jag önskar att jag hade varit mer insatt och verkligen kunnat uttala mig på riktigt. Nu kan jag bara säga så mycket som att Silvio Berlusconi skrämmer mig lite. Det lilla jag känner till om honom, det lilla jag fått ut av Italienska medier och svenska nätupplagor, känns lite som ett spel för gallerierna. Han har ingen seriös retorik, och även om 72åringen har ett framgångsrikt förflutet kan jag inte påstå att det är ett fläckfritt sådant.
Här säger alla att italienarna är mer intresserade av fotboll än politik, och då kanske det passar sig att rösta på en av Italiens mest förmögna män, som äger ett fotbollslag och hälften av landets tvkanaler.. Han är otroligt karismatisk och vinner mångas förtroende (och visst, han är den enda som lyckats sitta en mandatperiod ut), men jag undrar om han verkligen kan leverera?
Vad det här landet behöver just nu är en regering som kan få Italien på fötter. Det som behövs åtgärdas är så fundamentalt att det kanske inte spelar någon roll om det är en höger- eller vänsterregering?

Själv håller jag tummarna för att det blir statsvetenskapsstudier för min del i höst, allra hellst Politices kandidatprogrammet på Uppsala Universitet... Jag vill känna mig upplyst!

2 kommentarer:

  1. Hej Nicole,
    har just lyssnat på nyheterna om det italienska valet och det är nu klart att Silvio blir segerherren med en mycket stor majoritet,både i kammaren och i senaten. Detta innebär att, äntligen, så är förutsättningarna mycket goda för att kunna etablera en funktionsduglig regering i Italien
    efter 2 totalt misslyckade regeringsår med en omöjlig vänsterkoalition.
    Hoppas att detta blir en vändpunkt för landet som behöver en handlingskraftig regering för att få landet på fötter igen.
    Nog om politik för denna gång.
    En jättekram från din Nonno Giovanni.

    SvaraRadera
  2. Bra, då är jag glad att det kommer en handlingskraftig regering till makten! Vi får hålla tummarna för att det kommer gå bra för dom och för detta land. Som dom säger, "Rialzi Italia".
    Puss Nonno!

    SvaraRadera