2008-05-17

Cabernet Sauvignon från Sicilien

Igår så var vi på vinprovning. Jag vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig, men det var en upplevelse utöver det vanliga! Vi togs emot av en glad medelåldersman med gröna byxor och kort, grått lockigt hår. Snart dök den österrikiska receptionisten från min skola upp, och kort efter det så kom Pino; allas vår glada paninomakarefavoritlunchstället Salumeria Verdi. Den var en spännande och något förvirrande blandning av folk, alla verkade jobba på enoteket på nått eller annat sätt.

Vi blev nedledda i källaren, som luktade tungt av vin, fuktig sten, salami och pecorino. På två vintunnor hade de lagt en stor glasskiva och där stod det uppdukat av bröd, toscansk olivolja, ostar, skinkor, korvar och grönsaker. Det var lågt i tak och i utkanten av rummet såg man spår efter en gammal brun, den fungerade nu som förvaring åt och exponering av vinflaskor. Mannen med gröna byxor började berätta om rummets historia, det var en del av ett fängelse som byggdes på 1200-talet och vi befann oss i vakternas avdelning. Man kunde se igenmurade dörrar i väggarna, och han berättade att det var gångar som ledde till andra delar av fängelset, som idag är Teatro Verdi, tribunalen, museet Bargello..

Efter mycket intressant småprat började vinprovningen som gick under temat Sicilien. Det första vinet vi provade vad en Chardonnay, nummer två en Nero D'Avola och tredje en Cabernet Sauvignon. Han berättade om vinets historia, vad det är som gör att druvor med samma "dna" kan bli vin med så oerhört skilda karaktärer, om vinets process, olika trakters produktion, vad som ger vinet karaktär, vad man kan tänka på, hur man ska dricka vinet, hur han själv föredrog att dricka vin och hur den amerikanske smaken på vin skiljer sig från den europeiska och tydligen inte var något att föredra. Han berättade om en ny vintunna som är gjord av metall och som man lägger i ekpellets för att producera ett snabbare vin men ändå försöka bibehålla smaken av ekfat.. Han tyckte inte om den nya snabba metoden och menad att "In Usa the McDonald's is fast, in Usa the wine is fast".

Jag har drukigt vin förut, men igår kändes det som att en helt ny värld öppnades. Jag kom att tänka på det som Nonno sa till mig och Adam när vi var små och fick doppa tungan i vinet vid middagen och smaka; "När ni blir stora kommer ni att kunna känna så många olika smaker och skillnader i vin som ni gör nu med saft och läsk". Jag hade svårt att tro det, och det har jag haft hittills också, ända tills igår. Det var så häftigt! Jag brukar inte föredra vita viner, de man dricker hemma är så sötsliska. Men den chardonnayn som vi drack igår var som ett mustigt rött vin på hösten. Det var som en smakexplotion av honung, mogna solvarma frukter och jag vet inte vad. I cabernet sauvignon var det som att känna doften av en sommaräng med blommor och bär, en bukett. Otoligt.

Det finns ingen chans att jag ska kunna återberätta den här upplevelsen med rättvisa, så jag känner att jag borde sluta. Men vin, hörrni, det är något jag ska kunna en vacker dag!
Och jag misstänker att iallafall jag och Olof kommer att återvända för mer vinproving.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar