2008-03-11

Söndag i Oltrarno

I söndags så var jag på marknad i Parco delle Cascine. Jag köpte ett nagellack, sen hade jag tappat bort min österrikiska roomie Claudia och hennes 47-åriga vän Birgitt från Schweiz (som Älskar scandinavien och Finland). Efter en timmes vandrande bland syntetkläder importerade från asien ringde räddaren i nöden; Vendela. Jag begav mig till hennes sida av floden - Oltrarno - och där hittade vi en vintagemarknad utanför Santo Spirito kyrkan. Vi botaniserde bland allt från smycken, till hallampor, porslinsdockor, kläder och kaffekvarnar. Lite senare tog vi en promenad med Olof på Vendelas sida av floden. Jag tror att det är den rätta sidan.




Uppe mot kullarna, där vi tror att dom rika bor. Luften och naturen och murarna fick oss att vilja göra cykelutflyckter bland bergen. Med picknick och termos.



Snövit och de sju små dvärjarna aka. Bianchaneve.



Ett hus.



Nu vet vi vart vi inte ska hänga; Via Maffia. Skönt att dom är så övertydliga.



Min busshållplats inne vid Duomon, där jag väntar varje kväll på bussen hem.




Posto riservati ai mutilati e invalidi di gurre, del lavoro e civili. Alle persone impedite e inabili e agli anziani.

Plats reserverad åt bla krigsinvalider och gravida. Krigsinvalider..? Åker dom fortfarande buss?

2 kommentarer:

  1. Hej Nicole! Dina vänner verkar snälla och fina (eller så vågar du inte snacka skit om dem för att de kan läsa svenska...) och jag hoppas att då mår som en prins i en tårta trots ev. regn. Det är värre här, vill jag lova. I löv din blogg, ta hand om dig sweet! Och var snäll mot krigsinvaliderna...

    SvaraRadera
  2. Hej Nicole,

    Hur går det för dig? Av det jag läst och hört så har du det bra. Har du fått ny bostad?

    Här är det vitt ute då snön fallit oavbrutet i ett dygn. Sitter och skriver på min examination, barnen är i skolan.

    Tänker på dig.

    Kram från faster!

    SvaraRadera