2008-06-24

Mi arabbio

Sitter och äter frukost, balkongdörren öppen, frutti di bosco juice, tysk vaniljyoghurt och nybrygt rättvisemärkt kaffe. Jag har ställt in min radio på en okej frekvens och känner mig rätt nöjd med min morgon. Snart ska jag gå till skolan och möta upp lite andra elever, vi ska gå på museum.

Då läser jag en av DN ledare från 20/6. Den heter "Romersk hälsning".
Just nu hinner jag inte formulera mig, men vad arg jag blir. Jag blir så arg. Vad tänker människor med? Lär vi oss aldrig? Vart är vi påväg, vad är det som händer just nu, runt omkring oss, med ett politiskt klimat som känns allt mindre inbjudande till debatt och folkets åsikter?

Och vad är det igentligen som pågår i Italien bland olivlundar och kullerstensgränder?
Bilioteket här har satt upp stora parroller som löper över gatorna, det står "leggere per non dimenticare". Att läsa för att inte glömma.

Så, läs, den där ledaren.

3 kommentarer:

  1. Hej Nicole....
    Nonno gick och letade efter DN 20/6, för att läsa ledaren.
    Kommer tillbaks med kommentarer.

    Puss och kram
    Nonna

    SvaraRadera
  2. Hej Nicole,
    jag läste ledaren redan den 20 och några gånger till ikväll, på din uppmaning.
    Vad jag då och nu reagerar över är den brist på föståelse och insikt i Italiens inre angelägenheter som svensk press, sedan italienska valets utgång, ger uttryck för. Jag tolkar detta som någon slags anti-italiensk klimat som råder blans svenne-journalister, och detta upprör mig över alla gränser.
    Det spelar ingen roll om det så handlar om fotboll, ekonomi, politik, Neapels sopberg (=berättigad kritik), m.m....
    I denna ledare utpekas fr.a. Italien som västvärldens "stygga varg" som skrämmer bort stackars flycktingar utan några som hellst humanistiska åtaganden.
    Ett gott råd: ifrågasätt alltid det som trycks och stämm av med din egen uppfattning och upplevelser, fr.a. nu när du lever och bor i Italien. Diskutera detta med lokalbefolkningen, ta reda på vad människorna i Firenze tycker och upplever i denna fråga.
    Jag tar ett exempel från denna ledare som tydligen har upprört dig.
    Man pekar på det faktum att över 2 miljoner italienare (dvs 2 % av Italiens dåvarande befolkning)sökte sig till USA under 1900-1910.
    Men, men glömmer att cirka 25% av Sveriges befolkning utvandrade till USA under ett par decennier under 1860 - 1880 talet !!
    Jag tycker att denna ledare är starkt vinklad med kritik mot Italiens nya regering som utpekas för att vara rasistisk och fascistisk. Italiens medborgare har, i och med valets utgång, sagt ifrån att det krävs en stark skärpning av reglerna för att kunna ta emot det jordskred av flyktingar som söker sig till Italien för att bl.a. kunna ge dom ett värdigt mottagande.
    Vi har mycket att diskutera när du är tillbaka på hemmaplan. Förresten ..... vilka är dina planer för perioden efter skolavslutningen ??

    Un forte abbraccio.
    Nonno Giovanni

    SvaraRadera
  3. Det är intressant att du reagerar på ett annat sätt än vad jag gjorde när jag läser artikeln, det är alltid givande att se saker ur ett annat perspektiv. Jag håller med dig om att det lider en bristande insikt över Italiens politiska historia, det är svårt och komplext att förstå varför Italien ser ut som det gör idag.

    Men se på vad ledaren handlar om. Den handlar inte om att smutskasta Italien, italiens medborgare eller deras politiker. Den handlar om det världsrådände klimatet riktat mot flyktingar, invandrare och minoritetsgrupper. Den skriver både om ett kallt åsiktsklimat i EU; ” I onsdags röstade EU-parlamentet trots hård kritik från människorättsorganisationer som Amnesty igenom den kontroversiella lag, som gör det möjligt att internera olagliga immigranter i upp till 18 månader.”, den skriver om ” främlingsfientliga utbrott, från Johannesburg till Neapel” och sist men verkligen inte minst att ”Enligt Sifos senaste väljarbarometer hamnar sverigedemokraterna för första gången över fyraprocentspärren.”

    I slutklämmen så jämför de dagens rådande islamofobi med antisemitismen under första seklet av 1900-talet. Kort och gott så skriver dom att ” Inte ens i finrummen, i akademiska och politiska cirklar, har man lyckats hålla fördomarna borta”.

    Personligen så tycker jag då att det är berättigat att ta Italien som exempel, då det uppenbarligen finns saker att reagera över, precis som i övriga länder. Om romer utsätts för attacker och deras läger bränns ner till grunden, då förtjänar det att nämnas och det måste vi reagera på. Och om en man väljs till borgmästare och hans anhängare hälsar honom med högerarmen utsträck och skriker duce!, är inte det oroväckande? Att det händer är en förklaring på att partier som Lega Nord och neofarsistiska Alleaza Nazionale tar sig in i regeringen. Visst, det behövs reformer för att man ska kunna hantera väldens 26 000 000 flyktingar. Det krävs samarbete och en vilja, det krävs en klimatförändring; vi måste få tillbaka tron på människan och individen. Historien visar att hat föder hat och det pågår redan allt för många folkmord, etniska konflikter och brott mot mänskliga rättigheter.
    Att vända sig till islamofobister, sverigedemokrater eller andra högerextrema partier är inte svaret på något problem.

    Enligt mig är det det ledaren vill förmedla.


    (på lördag ska jag åka till havet och leva strandliv ett tag, sen får jag se när jag kommer hem. bacione a ta il nonno migliore!)

    SvaraRadera