2008-06-02

En helg med Nonna och Adam - Dag Ett



Vi tog ledigt från skolan på fredagen och mötes tidigt på tågstationen. Tåget var försenat med en halvtimme och det betyde att vi skulle missa anknytningståget i Verona.. Jag fördrev tiden med att leka paparazzi.



Vendela lästa en bok jag lånat på biblioteket.



När man åker tåg i Italien så får man inte glömma bort att stämpla biljetten innan man kliver på tåget. Om man inte gör det så är inte biljetten gilltig och man blir skyldig att böta upp mot 50 euro. Vi glömde inte. Vi var duktiga resenärer och stämplade våra biljetter i en av de gula boxarna som är till för just detta.


Två bortkomna backpackers på Veronas tågstation.

När tåget kom fick vi kriga med alla tyskar som skulle hem till München, tåget gick nämnligen dir och perongen var proppfull. Vi armbågade oss fram till de bakre vagnarna, fick en egen kupé och drog för gardinerna. Vi fick åka ensama hela vägen till Verona! Härligt.
Det var mindre härligt när mitt nackstöd lossnade från väggen och knockade mig i bakhuvudet. Just då var vi väldigt glada att gardinerna var fördragna. Med lite hjälv av Vendela fick vi fast det i väggen igen, man jag vågade inte luta mig mer mot det. Så går det när man köper biljetter av lägsta klass utan numrerad sittplats!




När man åker tåg är det viktigt att ha något att fördriva tiden med. Tillexempel en kamera, lite fantasi, böcker..



Vendela läste på italienska och vi översatte svåra ord.



Jag andvände mig av kamera och fantasi och dokumenterade tågets misstänka terrorist med nervöst ryckande ben och flera mobiltelefoner som ringde hela tiden.



Jag bjuder på det här. Jag över mig på att skela med ena ögat och titta rakt fram med det andra.
Som ni förstår var vi otåliga och ville mest komma fram!



Tillslut kom vi fram! Det var härligt att möta Nonna utanför tågstationen, det var så länge sen vi sågs.
Hemma i lägenheten blev det god pasta innan vi satte igång med dagens ärenden; handla mat, gå till skomakaren och göra gnocchirulle...


Gnocchirulle - Gnoccone



Skala ca ett kilo potatis, halvera och koka i välsltat vatten.



Hacka ost och kokt skinka i små kuber.



Pressa ut den kokta potatisen på en bänk. Bred ut.



Strö över ca 1,5 dl mjöl.



Arbeta smabbt ihop till en fin deg.
Platta ut degen till en rektangen, bred över ost och skinka. Vik ihop. Knyt ihop till ett packet med en handduk och lite tråd. Koka i ca 20 min. Servera med brynt salviasmör och massa parmesan. Gott!




Vi tänkte på mamma och köpte prosecco. Den var svåröppnad så Nonna tog fram verktygslådan!



Jag tänkte på Nonno och gjorde persikor i vin till efterrätt..



Vi fixade och stokade, sen var det dags att åka till flygplatsen i Bergamo och hämta Adam!



Spänningen var Olidlig. Det kändes som en evighet innan han skulle komma ut. Vi peppade så mycket att vi blev nervösa.



"Var inte nervösa, det är ju bara världens snällaste och gulligaste kille som kommer", sa Nonna.



Och så kom han! Äntligen kära bror.



Gänget är samlat inför en intensiv och oförglömlig helg. Alla är glada, till och med mattanten till höger.

Hemma i Brescia åt vi god middag, umgicks och satt i köket och pratade tills halv två på natten. Det var skönt att få vara med sin bror igen.

2 kommentarer:

  1. Hej Nicole....

    änteligen några ord om vår underbara tid tillsammans.

    Här har vi ett stålande väder nästan för varmt, pappa är upptagen i morgon så jag och Nonno med Adam och Isabelle kommer och hämtar dig på Arlanda kl 16.05.

    Det kommer att bli lika intensiva dagar i Stockholm som vi hade i Italien, vi längtar efter dig.

    Kramar
    Nonna

    SvaraRadera
  2. Äntligen skriver du! Har kollat tre gånger om dagen sen jag kom hem för att få läsa om våra fem dagar tillsammans :D önskar att det var idag jag skulle åka för vi hade det underbart! ses imorn syster! bacci

    SvaraRadera